Dans i skolen

Dans er bevegelse for moro, men det er også en fin treningsform. Bevegelse og dans til rytmisk musikk er en stor del av menneskers kultur. Mennesker over hele verden møtes grunnet deres lidenskap for dansing eller man kommer sammen til konkurranser. Det finnes flere forskjellige grener innen dans. Vi har Street Dance, Ballett, Hip Hop, Moderne og Zumba samt mange flere. Hulemalerier funnet i Egypt og India forestiller dansende mennesker. Mye tyder altså på at dansing har vært en viktig del av seremonier, ofringer, ritualer og feiringer i ualminnelige tider.

Negativ holdning til dans

Dansen gir elevene evne til å forstå seg selv og andre mener forskerne, men lærere er usikre på om man skal ta undervisningen ut i dansesalen. Lærerplanen for gym tilsier at alle elever skal lære dans fra ungdomskulturen og andre kulturer. Elevene må også sammen med andre lage sitt eget dansenummer. Undersøkelser viser at lærere gruer seg til den delen av undervisningen og at deres negative syn på dans smitter over på elevene. Dansing har mange positive virkninger på kroppen og derfor vil mange at man skal utslette de negative holdningene til dansing, særlig blant lærerne. Hvis lærerne får bedre holdning vil elvene få det nærmest automatisk.

Evnen til å forstå seg selv bedre

Dansing gir elever bedre selvtillit og det gir evnen til å forstå seg selv og andre medmennesker bedre. Rent fysiologisk hjelper dansingen til å koble høyre og venstre hjernehalvdel sammen. Man blir mer kreativ og mindre stresset. Når vi danser frigjør hjernen mer oxytocin som er et lykkehormon. Forskning viser også at dans hjelper spesielt unge jenter mot dårlig selvbilde, konsentrasjonsproblemer og depresjon. For oss mennesker er det naturlig å bevege seg til musikk, og øvelse gjør at vi blir bedre. Det er viktig å få bort de negative holdningene til dans på skolen. Elever må få muligheten til å lære med kroppen, og gjøre aktiviteter som fremmer helse.